Виховна робота


Виховний захід 
Тема. Традиції та свята українського народу.
            «Прийди, весно, з радістю».
Мета. Ознайомити дітей з народними обрядами зустрічі весни, вчити дітей   
            спостерігати за змінами в природі; узагальнювати знання з
            народознавства; розвивати спостережливість, вміння висловлювати
            свої думки, логічно мислити; виховувати любов до рідного краю і
            свого народу, повагу до його звичаїв, традицій; бережливе ставлення
            до рідної природи, основи нашого життя.
Обладнання. Матеріали до уроку: загадки, вірші, ілюстрації, прислів’я ,
           народні повір’я.
Тип уроку. Гра – подорож.
                                               Хід уроку.
І. Організація початку уроку.  (Слайд 1,2)
Пролунав дзвінок, починається урок.
Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,
Що у нашім 3 класі – діти просто молодці!
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
     Діти, всі ви любите і вивчаєте свій рідний край, сучасне і минуле свого народу, його звичаї, традиції, рідну природу – основу нашого життя. Адже все, що потрібно людині для життя, вона бере від  природи.  А тому ми повинні любити, берегти і примножувати природу рідного краю,підтримувати обряди зустрічі весни та узагальнювати  знання з народознавства.
     Ось зараз послухайте казку, відгадайте про кого вона.
Далеко – далеко був великий березовий гай. В глибині гаю, на просторій галявині стояв красивий палац ніжно – зеленого кольору. Зали палацу були прикрашені  різними квітами. Кімнати палацу були переповнені приємним запахом верби, конвалії,первоцвіту.
  Жила в цьому палаці струнка, тендітна, сором’язлива дівчинка. Одяг на ній був легкий, як павутинка, прикрашений ніжними квітами. Хода її була
величава, рухи – спокійні, плавні. В руках завжди мала чарівну, мережану хустинку.
  Дівчинка любила приносити всім радість. Щороку, в належний час, вона вирушала в мандрівку, щоб відвідати всіх своїх знайомих, друзів. Набравши повний кошик квітів, взявши чарівну хустинку,дівчинка вирушала у дорогу. Звільняла від льоду ріки, поля – від снігу. Махнувши хустинкою, вона одягала дерева в ніжно – зелений одяг, дарувала землі квіти підсніжників, конвалії. Верби прикрашала пухнастими котиками. Сади наповнювала ніжністю та пахощами. На кого гляне красуня, - той прокидається від сну. Легко ступає дівчина по землі, несе всім щастя та радість, наповнює все красою. Запарувала земля від лагідного теплого дотику. Закипіла робота на ланах.
   Що за чарівниця, неначе цариця,
   Наказ свій послала, щоб краса встала?
   Ну, звичайно, це Весна! Наша мила, молода.
   Вона надію всім вселяє і до праці закликає.
   Весна приходить з ласкою
   Та із своєю казкою.
   Як тільки струсить рукавом,
   Синіють проліски кругом.
- Тож, давайте хором прочитаємо тему нашої виховної години.
   «Прийди, весно, з радістю!»    
ІІІ. Узагальнення знань, умінь і навичок.
- Щоб дійсно красуня завітала до нас, давайте пригадаємо її прикмети.
   Влаштуємо конкурс на кращого читця.(Слайд 3,4,5,6)
1 учень. Повніє річка вглиб і вшир,
                Закручує шалений вир….
                Пливуть крижинки по воді,
                Неначе білі лебеді.
2 учень. Дерева по коліно у воді стоять,
               Сонячні промінчики виблискують, горять.
3 учень. Ще попід лісом сніги скрізь лежать,
                В тихій задумі ялини стоять.
                Тільки підсніжник, зачувши весну,
                 Перший прокинувсь від зимнього сну.
4 учень. Вже довші дні, коротші ночі,
                І на вербичці, серед дня,
                Із бруньки виткнувся листочок,
                Як із яєчка пташеня.
5 учень. Зійшли сніги, шумить вода,
                Весною повіва,
                Земля квіточки викида,
                Буяє травка молода,
                Все мертве ожива.
6 учень. Веселе сонечко блищить,
                Проміння щедро ллє,
                Гайок привітно шелестить,
                Неначе кличе пригостить,
               Струмочок виграє.
7 учень. Все навколо зеленіє,
                Річка ллється і шумить,
                Тихо – тихо вітер віє
                І з травою гомонить.
8 учень. Як тут всидіти у хаті,
                Коли все живе, цвіте,
                Скрізь дзвенять пташки крилаті,
                Сяє сонце золоте.
9 учень. Он чорний шпак співа вгорі,
                Зозуля голосно кукука,
                Щебече зяблика сімя,
                І сиза горлиця воркує,
                Чудова ж пісня соловя
                 Над всіми співами царює.   
Вчитель.  Всі прикмети ми згадали,
                   Нашу весну описали.
                   А як пісню заспіваємо –
                   Зразу в гості завітає.(Слайд 7)
Пісня «Ой, минула вже зима». Веснянка.
                     Ой, минула вже зима,
                     Снігу – льоду вже нема.
                     Ой, нема, ой нема,
                     Снігу – льоду вже нема.
Прилітають журавлі,                           Всі веснянку співаймо,
Й соловеєчки малі.                              Весну – красну вітаймо!
Ой малі, ой малі,                                  Вітаймо, вітаймо!
Соловеєчки малі.                                  Весну – красну вітаймо!
Всі. Весно, весно, красна,
        Прийди, весно, з радістю,
        З великою милістю!
Вчитель. Заходь, Весно, не барись,
                 Радістю весняною поділись.
                 Виглядали тебе вранці ми, на зорі,
                 Із тобою буде весело дітворі.
Весна. До вас прийшла, моя малеча мила,
             Ви чекали і діждались мене.
              Уже сніги навколо розтопило
              Моє яскраве сонце весняне.
              А сонечку поміг мій братик – вітер,
              Він з березнем прилинув навесні.
Вчитель. Ой весно красна, ти красна,
                  Що ти нам, весно, принесла?
Весна. На дерева – цвіту,                   На дівчаток – красу,
             А на поле – жита.                   А на хлопчиків – сили,
             На травичку – росу.               Щоб росли і міцніли.
Незабаром до вас завітає справжня весна. Розтане сніг, зявляться перші прогалини, на деревах заясніють зеленим блиском бруньки, усміхнеться перша молода травичка, подарують свої веселі пісні – пташки.
- Мабуть, ви зібралися всі тут сьогодні, щоб приблизити її прихід? Так.
- Тож я, з радістю, послухаю які весняні традиції та звичаї нашого народу знає 3 клас. А щоб цікавіше було, пропоную обєднатися у три команди. Дізнатись про назву команди зможете, відгадавши загадку – коли це буває?
І команда. Ранньої пори кап – кап –капає з гори,
                     У краплині дужа сила – дірку у льодку пробила,
                     І хоч дірка невеличка,з неї виткнулась травичка,
                    Дивиться на небо синє – щиро дякує краплині.(Слайд 8)
ІІ команда. Перші квіти розцвітають на землі.
                     Сині проліски привітно зводять вінчики малі.
                     І хоч, може, буде влітку більше квітів запашних,
                     Та для нас найкраща квітка, наймиліша від усіх.
                     Завжди ми її помітим, з дому в ліс побіжимо
                     І тому цей місяць……. По заслузі ми звемо.(Слайд 9)
ІІІ команда. Ось і місяць, ясний місяць
                      Празниково землю вбрав
                       В одяг свіжий та яскравий
                       Із рясних зелених трав.
                       Іде і весело співа, дощами землю полива,
                       Не з лійки – поливалки, а з грозової хмарки.(Слайд10)
Вчитель. Відпочинь, Весняночко – паняночко,з далекої дороги, а наші учні тебе своїми знаннями дивувати будуть.
   Кожному весняному місяцю притаманні свої звичаї та обряди.
Чи знали ви, наприклад, що наші прабабусі і прадідусі зустрічали Новий рік не 1 січня, а 14 березня? Перший весняний місяць називали: березіль, капельник, протальник, соковик, марець.
Існує безліч прислів’їв та приказок про березень, які дійшли і до наших часів.
- Давайте, діти, їх згадаємо, слово надаємо команді «Березень».
 Конкурс «Хто найбільше знає прислів’їв?»
1)Березень березовим віником зиму вимітає,а весну в гості запрошує.
2)У березні кожух і без ґудзиків теплий.
3)Березень часом снігом сіє, часом сонцем гріє.
4)У березні день з ніччю зустрічаються.
5)У березні ячмінь каже: «Кидай мене у болото – буду, як золото, топчи мене у грязь – будеш, як князь!»
6)Як прийшов марець, то покинь сани – візьми віз, викінь шубу й з печі злізь.
7)Грім у березні віщує заморозки.
Конкурс «Бабусина скриня», народний календар.(Слайд11)
1учень. Справжній прихід весни традиційно повязували зі святом Явдохи, котре припадає на 14 березня. До цього дня випікали обрядове печиво, так звані веснянки. Дівчата та хлопці брали їх у долоні та йшли на околицю села, щоб закликати в гості весну – красну.
2учень. Благослови, мати,
               Весну зустрічати!
              Весну закликати,
              Зиму проводжати.
3учень.    Ой весно, весняночко,
                Сонячна паняночко.
                 Ти прилинь скоріш до нас.
                 Талою водичкою, килимом – травичкою,
                 Журавлями у ранковий час.

4учень. Ой виходьте, дівчата,
                Та в сей вечір на вулицю
                Весну красну вітати.
5учень. Будемо весну стрічати
                Та віночки сплітати.
                А віночки сплетемо –
                Хороводом підемо.
Вчитель. Вийди, вийди, сонечко, на дідове полечко,
                 На бабине зіллячко, на наше подвір’ячко,
                 На весняні квіточки, на маленькі діточки.
                 Там вони граються, тебе дожидаються.
(Дівчатка водять хоровод).   Веснянка.
А вже красне сонечко                      Засиніли проліски
Припекло, припекло,                       У ліску, у ліску.
Ясно – щире золото                         Швидко буде земелька
Розлило, розлило.                            Вся в вінку, вся в вінку.
На вулиці струмені                          Ой, сонечку – батечку,
Воркотять, воркотять,                     Догоди, догоди,
Журавлі курликають                       А ти, земле – матінко,
Та летять, та летять.                        Уроди, уроди.

6учень. 22 березня, на Сорок Святих, поверталися із вирію птахи – вісники весни. Першими були вівсянки потім граки, шпаки, жайворонки, журавлі, лелеки та інші. З цієї нагоди влаштовували цікаві дитячі забави – «заклички птахів». Напередодні мами і бабусі випікали з тіста фігурних птахів. Уранці ними прикрашали двір і сад, а коли сонце обігрівало землю, виходили за село, несучи в долонях печиво. Дзвінкі дитячі голоси весело і дружно гукали:
Пташок викликаю з теплого краю.
Летіть, соловейки, на нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки!

7учень. 30 березня відзначалося свято Теплого Олекси. Діти слухали на водоймах, як щука пробиває хвостом кригу. Щовечора, після роботи хлопці та дівчата збиралися в гурті, дівчата співали веснянок. Дорослі готували польовий інвентар, переглядали вози, діставали вулики. Березень вважали особливим місяцем. Він, як мовиться в народі і усміхнеться,і заплаче, але, щоб там не було, весна бере своє. Тому народна мудрість стверджує: «В березні кожух і без ґудзиків теплий.»

Вчитель. Щиро дякуємо. Мені здається, що І команда добре справилась із своїм завданням і передає свою естафету ІІ команді – Квітень. А журі уважно слухає і оцінює їх старання.
- Якщо березень весну, наче наречену зустрічає, то квітень її зустрічає, як повноправну господиню: луки, узліски, долини зодяглись у зелень, ось – ось з’являться  перші  весняні квіточки. Цей місяць в народі називали – цвітень, красенець, водлий, а ще «лялечник». Ви, напевно, здогадались: мова йде про найшановнішу у нашого народу птицю – лелеку, яка долаючи далекі відстані, приносить на своїх крилах теплу весну. Недарма кажуть: «Прилетів лелека – весну приніс здалека».
1)В квітні ластівка день починає, а соловей кінчає.
2)Квітневий день рік годує.
3)Хто у квітні не сіє, той у вересні не віє.
4)Сон на зиму відклади, а діло в квітні зроби.
5)Квітень з водою, а травень з травою.
6)У березні поскачи, а в квітні пограй, то й не матимеш коровай.
7)Ластівки почали лаштувати гнізда – чекай теплу і сонячну весну.

1учень. 7квітня відзначали велике весняне свято Благовіщення. Українці з особливою повагою ставились до цього, оскільки вважали, що «Бог у цей
день благословляє всі рослини», а відтак було за великий гріх братися за будь – яку роботу. Старі люди казали: «На Благовіщення, навіть ластівка гнізда не вє».

2учень. 8квітня – українці відзначають «Благовісник».  Цього дня за народними уявленнями, грім і блискавка прокидаються від зимового сну. Землероби освячували в цей день зерно для посіву. Після Благовісника починалися свята перед Великоднем.

3учень. Найбільшу увагу український народ приділяє двом  святам – «вербному» та «білому». На вербному тижні, у неділю, святили вербу. Коли закінчувалась служба і вербне гілля окроплювалось водою, люди йшли додому ,щоб поставити невеличкий букетик під образами. Діти хльоскали один одного прутиками, примовляючи: (Слайд 12)
Не я бю – верба бє,                               Будь здоровим,як вода,
За тиждень – Великдень,                       Будь багатим, як земля,
Недалечко червоне яєчко!                    Будь веселим, як весна.
На це хльоскання ображатись не можна було, оскільки верба давала силу і здоровя.

4учень. У дні «білого» тижня годилося прибирати і білити хати, а на Чистий четвер, до схід сонця, закінчити наводити чистоту у господарстві і самому помитись – це дасть здоров
я на цілий рік. Прали білизну, одягались у все чисте, святкове.

5учень. На Страсну п’ятницю випікали паски, у Великодню суботу готували крашанки. На Великдень люди йшли до церкви: святили паски, крашанки, сир, сало, ковбаси,сіль, цукор.

6учень. Вдома вся сім
я сідала до святкового столу, а перед тим усі вмивалися з миски з трьома червоними крашанками. Першими вмивались дочки, потім сини, мати, батько. Крашанки залишались дочкам, «щоб гарними були». Потім вся сімя молилась перед божником. Далі тато обходив всю сімю тричі із свяченими стравами та ділив їх.

7учень. Після свяченої страви діти збирались на великодні ігри: гойдались на гойдалках, гралися крашанками в «навбитки», змагалися, співали. Наступного дня ходили сім
ями в гості, обмінювались писанками. Діти носили паски та писанки хрещеним. На третій день Великодня люди збиралися на музики, співали, танцювали, а діти гралися.

Вчитель. Голуб – священний птах. Коли народився Ісус, то голуб літав над ним. Тому на Великдень діти грають у гру «Голуб». (Діти стають у коло, посередині – голуб, який літає,розмахуючи крилами).
Літав голуб попід хмари,                           Ти, голубе, чого тужиш?
Шукаючи собі пари.                                    Вибирай, з ким ти дружиш!
Вчитель. Щиро дякуємо! Ось і ІІ команда впоралась із завданнями. Просимо журі підвести підсумки.
- Якому б місяцеві ми б не співали пошану, а кожен з них заслуговує на це. Все – таки останній брат весни має особливу заслугу: саме в травні природа постає в усій своїй красі.
Надаємо слово команді «Травень».
1)Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі.
2)Травневий дощ, як з грибами борщ.
3)Травень ліси прибирає – літо в гості викликає.
4)Дуб у травні в листя одягається, а тварина трави наїдається.
5)Травнева роса коням краща од вівса.
6)Дожити б до травня, а тоді вже і сама природа подбає.
7)Сухий березень, мокрий май – буде добрий урожай.

1учень. На початку місяця, 6травня, відзначається свято Святого Юрія. Юрія шанували, як захисника свійських тварин. На Юрія виганяли худобу на цілющу росу, знаючи, що це віджене від тварин усі хвороби. Взагалі, роса на Юрія вважалась священною, її збирали для лікування.(Слайд13)

2учень. На Юрія, як правило, підрізали гриви і хвости лошатам, а ввечері, зібравшись у ватаги, виводили тварин на нічний випас. Сиділи біля вогню, розповідали забавні історії. Ось, як це було.

3учень та 4учень.
- Знаєте, куме, ота корівка, яку я купив минулої весни у вашого свата, дає по 10 відер  молока на день.
-(Мовчить).
- Повірте, по 10 повних – повнесеньких. Не знаю вже, куди й дівати те молоко. По 10 відер щоденно. Присягаюся!
- Ну і брешете ж ви, куме, і не озираєтесь.
- А ви звідки знаєте?
- Самі ж, куме, і сказали.
- Коли це?
- Та тільки що. Як ви ото, куме, вперше сказали мені, що ваша корова дає по 10 відер молока щоденно, то я й повірив. Хіба мало чудес на білому світі буває. А коли ви повторили те саме, мене сумнів узяв. А як вже і в третє нагадали, та ще й присягнули, зрозумів, що ви просто брешете.
5 і 6учні.                     Полікував.
До лікаря зайшла жінка, лікар кудись поспішав.
- Ну, скоріш говоріть, в чому справа, бо я спішу.
- Живіт……..
- А, живіт? Добре. Пийте!
- Та товаришу, докторе……
- Пийте, пийте, любонько, не бійтеся.
- (Жінка випила).
- Ідіть вже, швидко одужаєте.
- Лікарю, та я кажу живіт…., живіт болить…..
- А, мало накапав? Нате ще…… Пийте!
-(Жінка випила).
- Ідіть, ідіть, не стійте над душею.
- А від живота?
- Як від живота? Та я ж дав уже!
- Та не мені, лікарю, живіт у дочки болить.

7учень. 22 травня святкували Теплого Миколая. Крім весняного, є й зимовий (19 грудня), а тому казали: «В кожнім році два Миколи: на першого Миколу не буває холодно ніколи, а на другого Миколу не буває тепла ніколи».
Вчитель. Ось і останній весняний місяць побував у нас в гостях. Журі підводять підсумки, а у нас конкурс «Капітанів». Їм треба за описом, дізнатися, що це за свято.
1.     Напередодні цього свята люди йшли до лісу, гаю, ламали гілочки клена, берези, липи і прикрашали ними свою оселю, а щоб щастило в господарстві – прикрашали ними і господарські будівлі. Долівку в хаті устеляли аїром та рутою – м’ятою. Це робило оселю святковою, наповнювало її цілющим запахом. Яке це свято?
2.     А в цей день люди святять вербу. Несуть вони освячені гілочки верби і хльоскають одне одного,приказуючи: «Не я бю, верба бє…..».
3.     В народі казали, що в цей день зима, зустрічається з весною. При зустрічі вони сперечаються між собою – кому йти, а кому вертатися. Якщо до вечора стане тепліше, весна перемогла зиму, а якщо холодніше – зима. Що це за свято?
Вчитель. Молодці. Гарно впорались із завданням, а наша гра триває.
Наступний конкурс «Квіткове поле». Пропоную обєднатися у маленькі групи. Кожній групі треба було підготувати опис – загадку весняної квітки, не називаючи її назви. Ті квіти, які ви обрали в групах, зараз перед вами – на дошці, а описи  –  загадки  ваших  квітів випадково переплуталися. Вам треба їх вгадати.(Слайд 14)
1група. Красива травяниста рослина. Вона невисока. У неї два широкі загострені листки. Серед пишного зеленого листя цієї квітки піднімаються квіткові стрілки, а на них наче фарфорові дзвоники висять духмяні, пахучі квіти. Квіточки зібрані у довгу китицю. Вона – окраса весняного лісу.        (Конвалія.)
2група. Це рання весняна рослина. Має прямостояче гнучке довге стебло. В неї видовжені зелені, широкі листочки. Квітки великі, яскраво забарвлені. На колір – червоні, жовті, рожеві, білі, навіть чорні. Мають приємний ніжний запах. Ці квіти цвітуть навесні, прикрашають наші двори.(Тюльпани).

3група. Це ніжна весняна рослина. Стебельце у неї високе, струнке, схоже на соломинку, у середині порожнисте. На її верхівці одна жовта квіточка, яскрава і світиться, мов сонечко. У цьому сонечку безліч пелюсточок, ніби промінчиків. Увечері її пелюстки згортаються, а вранці розкриваються.  Листочки у неї розложисті, краї зубчасті, ростуть від самого кореня. Навесні її можна побачити майже скрізь. (Кульбабка).

4група. За красу і ніжність квіток її називають блакитною Зіркою. Це веселі, чарівні квіточки. Вони мають голубий колір. У кожної квітки шість тендітних пелюсток. Стебло високе, струнке, тоненьке. Листки видовжені, яскраво – зелені, гострі. Ростуть в лісі. Коли починають цвісти, то здається, ніби клаптики неба впали на землю. Земля аж променіє ніжною, лазуровою синявою. (Проліски).

5група. Серед весняних квітів, що прикрашають наші ліси, ця квітка одна з найкрасивіших. На вкритому шовковистими сріблястими волосками стебельці розкривається чарівна квітка фіолетового кольору, схожа на невеличкий тюльпан. На квітці шість лілуватих пелюсток. Сріблясті волоски, наче шубка, захищають рослинку  від холоду, а квітка тоді закривається. Коли заглядає лагідне сонечко в лісове королівство, квітка розкривається і ніби посміхається. (Сон).
6група. Це гарна квітка, яка розцвітає навесні. Вона одягається в білосніжне платтячко, що складається з шести ніжних пелюсточок. До наряду рослинки також входить жовтенька шапочка, обведена червоною смужечкою. А на свою довгу ніжку вона взуває червоний чобіток. Любо милуватися цією тендітною квіточкою. (Нарцис).

Вчитель. Молодці, ви чудово впорались із завданням. Квіти дуже вдячні вам за те, що ви їх гарно знаєте і з радістю будуть чекати в гості. А на вас чекає наступне, останнє випробування. Діти, ви сьогодні згадували птахів, казали,що вони на своїх крилах приносять весну. Чи дійсно ви є друзями природи , допоможе нам дізнатися загадкова вікторина.
1)    Привітанням журавля я пробуджую поля,
            Небеса і ручаї та розквітчую гаї.
           І усякий мене зна….. Відгадали? Я ……(Весна).(Слайд 15)
2)    Ясна зіронька на небі,
Вище все вона стає.
Як подивиться на землю,
Так усе і розтає, миттю всюди зацвіте. (Сонце).(Слайд 16)
3)    Прокинеться і відразу до сонечка біжить,
Стрибає по камінчиках, хлюпоче та дзвенить. (Струмочок).(Слайд 17)
4)    Прилетіли гості, сіли на помості,
Без сокири, без лопати – поробили собі хати. (Птахи).(Слайд 18)
5)    Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важко ходить,
Червячків, жучків знаходить –
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів. (Грак).(Слайд 19)
6)    Першим я приніс весну,
Розбудив усе від сну,
Заспіваю під вікном,
Люди звуть мене…….(Шпаком).(Слайд 20)
7)    Які ноги, такий ніс, по болоту ходить скрізь,
Хату на хаті має, жабам рахунок знає. (Лелека).(Слайд 21)
8)    Як називають журавлів весною? (Веселиками).(Слайд 22)
9)    Швидко скрізь вона літає,
Безліч мошок поїдає,
Гнізда любить будувати
Під дахом сільської хати. (Ластівка).(Слайд 23)
10)                          Сам вечірньої години –
              Заховався в кущ калини,
              Та на дудочку одну,
              Грає пісню чарівну.   (Соловейко).(Слайд 24)
Самоперевірка. Журі підводять підсумки.

Вчитель. Ось і підійшло до завершення наше свято весни. Ми роботу свою закінчили і будемо відпочивати. А весні час рушати далі по всій землі, прикрашати її квітами, ніжною зеленню. То ж бережіть красу кожної травинки, кожної комашки. Тоді буде наша земля квітучою і завжди прекрасною. Пам’ятайте і бережіть наші звичаї і станете добрими людьми.
- Чи сподобалося тобі, Весняночко – паняночко, на нашому святі?
Подаруй нам на добру згадку про цікаву зустріч весняну пісеньку.

       

      

Немає коментарів:

Дописати коментар